top of page

Frågor & svar

Vad vill du veta? Klicka på ett av ledorden så kommer du direkt till det avsnittet.

Har du en fråga som inte finns med? Maila den till info@uterm.se så kan vi ta upp den om den är allmängiltig.

Telefon: 011-36 85 50

Vilken ugn ska jag välja?
För keramik är en toppmatad modell en funktionell och kostnadsmässigt bra alternativ. UTERMs SL ugnar finns i många olika storlekar, alla byggda av högvärdigt isolertegel med 25 mm fiberisolering och en rostfri plåt ytterst. Elementen ligger skyddade i urfrästa språ i ugnsväggarna.
Ugnarna är standardutrustade med en TC 66

För proffesionell verksamhet där det behövs riktigt stora ugnar, väljer du en frontmatad stengodsugn. Från 275 liter är dessa ugnar standardutrustade med dubbla dörrar för maximal åtkomst. Detta gör att man packar halva ugnen i taget vilket spar mycket på ryggen.
Är det riktigt noga med temperaturjämnhet installerar vi 3-soonsmätning med en TC 507 regulator till en extrakostnad.

 

 

 

Reduktionsbränning? 
UTERMs frontmatade ugnar kan också utrustas med en gastillsats som gör att du kan reduktionsbrännadina glasyrer. 

I en vanlig elektrisk ugn är ugnsatmosfären oxiderande, vilket innebär att det syre som går åt under bränningen alltid finns tillgängligt. Om man med en gaslåga förbränner syre under glasyrens utsmältningsskedeförändras glasyrernas färger mer eller mindre. Den klassiska oxblodsröda glasyren är en grön kopparglsyr som genom att kopparoxiden blir ren koppar vid reduktion, ändrar färg till röd. Även färgade leror blir annorlunda vid reduktionsbränning. En ugn med gastillsats har en skorsten för att leda ut de heta gaserna. Tänk på detta när du ska placera din ugn i din keramikverkstad.
Tänk på att ugnen måste vara byggd för detta ändamål. Sticker du bara in en gasbrännare i din elugn för att skapa reducerad ugnsatmosfär, är risken stor att dina ugnselement brinner sönder och skadar din ugn.

För glas och porslinsmålning behövs inte samma isolering som i en keramikugn då bränntemperaturen sällan överskrider 800 grader. UTERMs P serie toppmatade ugnar är pålitliga, lättskötta och kostar betydligt mindre än en keramikugn. Då de också är utrustade med automatiken Bentrup TC44 och har en maxtemperatur på 850 grader, kan du både fusa och gjuta glas i dem.

 

 

 

Att måla och bränna porslin.
Se till att du har hög kvalité på ditt porslin och att det verkligen är porslin innan du lågger massa timmar på din målning. Porslinet måste vara rent, tvätta gärna med T-röd för att få bort eventuella fettfläckar annars fastnar inte färgen ordentligt. Använd helst vattenbaserad målarmedia, typ RCP och blyfria färger. Gammaldags terpentinbaserade oljor luktar illa både vid målning och bränning och penslarna måste rengöras i balsamterpentin.
Färger som inte betecknas som blyfria får i dag inte säljas i pulverform. UTERM säljer som enda företagdessa färger i pastaform, alltså utblandade i det målarmedia du använder till målningen. Detta är väldigt förmånligt och minskar riskerna betydligt, då färgpulvret är skadligt att inandas. Det har visat sig att många, gamla porslinsmålare har förhöjda blyvärden i kroppen.
Själva bränningen av porslin är egentligen inte särskillt komplicerad. Ett program med en temperaturstegring på ca 250 grader per timma upp till 800 grader brukar fungera fint. Se till att ha ugnens ventilationshål öppet upp till ca 250 grader för att vara säker på att alla ångor försvunnit. Dålig ventilation brukar göra färgerna matta och tråkiga. Har detta hänt så bränn en gång till. Låt sedan ugnen kallna av sig självt till ca 100 grader då du kan öppna lite försiktigt för att kyla lite snabbare. Lyster och guld bränner du på samma sätt men där är det viktigt att se till att målningen har torkat ordentligt innan bränning. Nymålat guld luktar förfärligt vid bränning och blir gärna matt.
Målar du många tallrikar, kan ett tallriksställ vara till stor hjälp. UTERMs tallriksställ universal klarar tallrikar från 10 cm och uppåt och du kan bränna ca 15 st åt gången. Kakel tar mycket plats och till hjälp finns detkakelställ för vanligt 15x15 cm kakel. Du får plats med 15 st kakelplattor åt gången. Har du större plattor kan du använda delar av stället till dessa också. Kolla med oss för instruktioner. Använd ugnens sättplattor för att kunna utnytja hela ugnens kapacitet. Varje plattlager ställs på 3 st pelare som finns i många olika höjder. Tänk på att aldrig lägga eller ställa något under ugnens nedersta element då värmen är lite lägre just där. (Gäller inte ugnar med bottenelement)

 

 

 

Att måla och bränna glas.
Att måla på glas har blivit alltmer populärt. Det fina är att billigt glas från tex IKEA fungerar alldeles utmärkt att bränna. I dag används uteslutande vattenbaserad målarmedia typ RCP hjälpmedium. Tyvärr är utbudet avblyfri glasfärg relativt litet men de som finns är fina. Kolla UTERMs katalog för Glas och Porslinsmålning, glasfärger blyfria, sidenmatta. Det mesta glaset bränns i 580 grader med en enkel brännkurva med ca 250 graders temperaturstegring per timma. Kristallglas klarar inte 580 grader utan bränns i ca 520 grader men med ca 1 timmas utjämning på topptemperaturen. Kolla bara att ditt glas inte innehåller bly (ofta gammalt glas som du kan köpa på loppis) då det glaset blir mjölkigt i bränning. Är du osäker provbränn ett glas innan du målar.
Tunna glas med hög, smal fot kan lätt böja sig under bränning. Till hjälp finns UTERMs glashängare där glasen bränns hängande, uppochned och håller sig därmed raka. Dessa glashängare skräddarsys just till din ugnsstorlek.
Ställ aldrig glasen närmare än ca 2-3 cm från ett värmeelement. Just vid ett element är temperaturen högre än i resten av ugnen. Du kan använda samma ugn för både glas och porslinsmålning. 
UTERMs glas och porslinsbrännugnar är i dag standardutrustade med en Bentrup TC 44 automatik. Denna automatik är mycket tillförlitlig och enkel att använda. Vill du fusa glas så beställer du din ugn med en TC 88. Vill du sedan utveckla och satsa på din fusing rekommenderar vi en riktig fusingugn.

Guld och Platina köps i 2 eller 5 grams flaskor och är alltså flytande. Blir det för tjockt späd med lyster eller guldförtunning. Förvara flaskorna svalt, gärna i kylskåp för längre hållbarhet.
Guld får inte målas för tunt, då blir det mörkblått eller violett. Inte heller för tjockt då det flagar av. Lagom är ordet!
Låt alltid det målade guldet torka innan bränning. Nymålat guld avger mycket gaser som gärna sätter sig som en matt hinna. Ventilera väl de första 200 graderna så alla gaser försvinner ur ugnen. Har du missat lite och lite tunt guld hamnat utanför den yta som skulle målas tas detta bort med ett guldradér.

Du kan även måla guld på fusat glas. Detta görs då som sista bränning efter att glaset är slumpat. Bränntemperatur 580 grader. För glas använd alltid glasguld! Skillnaden mellan detta och porslinsguld är att glasguldet smälter vid lägre temperatur och blir "guldigt" även på baksidan.

För fusing finns en hel serie ugnar. Dessa finns i storlekar från 40x40cm innermått upp till, ja hur stora som helst. Då glas leder väme dåligt är det allra bäst med elementen monterade i ugnstaket, så att glasskivorna värms helt jämnt. UTERMs fusing ugnar har elementen dessutom liggande, skyddade i quartzrör vilket medför en mycket snabb respons och mycket jämn värme.Du kan välja många olika tillbehör bla ett kylsystem som kortar kyltiden till hälften. Detta innebär att du kan köra 2 fulla fuse bränningar per dygn. Orton AF 3 är standardmonterad automatik men ihop med kylsystem används Bentrup TC 405/ som då även styr hela kylprocessen.

 

 

 

Kan jag fusa glas i min gamla keramik eller porslinsugn?
Visst kan du det! Det medför endast lite knepigare förhållanden och förutsättningar.
Oftast klarar inte din gamla automatik av att styra bränningen av glas men det går utmärkt att montera en modern typ av automatik, som Bentrup TC88, på alla gamla ugnar. Att elementen är monterade i ugnens sidor är det som gör det hela lite knepigare. Glas leder ju värme dåligt vilket innebär att glasets kanter alltid blir varmare än i mitten. Allt glas som bränns får spänningar som måste avlägsnas innan det plockas ut ur ugnen, annars är risken stor att det sedan spricker. Denna avspänning görs under bränningens avkylningsfas där en temperatur mellan 520-540 grader hålls konstant i minst 30 minuter. Eftersom glaset får en ojämn värmning i en keramikugn, blir då avspänningen sämre än i en fusingugn. Således bör man inte fusa alster som är större n ca 20-25 cm i diameter. Brännkurvan blir också längre än i en fusingugn.
Kan jag sätta flera lager glas när jag fusar i en keramikugn?
Visst kan du det! Eftersom elementen ligger i ugnssidorna fungerar det.
Du kan däremot bara sätta ett lager i en fusingugn.

 

 

 

Att göra fusade smycken.

Vad behöver jag? Hur går jag tillväga?
Givetvis en ugn! Till smycken behövs ingenting avancerat. Börja med en vanlig glas/porslinsbrännugneller din gamla keramikugn. Normalt när du fusar glas behövs en automatik som kan lite mer än de allra enklaste men till små smycken fungerar de flesta regulatorer.  Lägg 2 lager glas, gärna med ett klarglas överst så det blir ett fint djup. Glas strävar alltid efter att bli 6 mm vid bränning så jobba med 2x3 mm så behåller ditt smycke storlek och form. Små detaljer som frittor, confetti, stringers eller wasserglas, går alltid att addera utan att förstöra formen. För att dessa små bitar ska ligga still under transport och bränning finns ettspeciellt lim som heter "Glas Tac". Det viktiga med limmet du använder är att det inte lämnar spår på glaset efter bränning. 
Tänk på att du alltid måste ha någon form av separator på plattan innan du lägger på ditt glas, annars bränner det fast. Den billigaste varianten är ett pulver som blandas ut i vatten, 1 del pulver och 5 delar vatten. Stryk på och torrbränn till 250 grader innan glaset läggs på. Efter bränning måste det gamla lagret av separator tas bort innan det nya läggs på. En metallspackel gör detta jobb enkelt. Använd andningsskydddå det dammar mycket. Et väldigt enkelt och smidigt sätt med fint resultat är att använda "ultratunt fiberpapper". Detta tunna papper kan bara användas en gång och kostar därför lite mer men är mycket smidigt och enkelt att använda.
Tänk på att antingen täcker du hela ugnsytan med fiberpapper och sedan glas över hela papperet eller också klipper du till en bit papper bara något större än glasbiten. Sticker det ut för mycket fiberpapper runt glaset kan papperet vika upp sig över glaset som då får en matt kant som är svår att få bort.
Du kan behöva slipa dina smycken för att få rätt form och storlek. Det finns jättebra slipklossar, sk "Diapads" med olika grov yta. Dessa är belagda med en fin yta av små diamatkorn, det är det enda som är tillräckligt hårt för att slipa glas med. För de mer avancerade finns elektriska slipmaskiner. Kristall 2000S är en prisvärd och utmärkt maskin till detta. Slipning kan läna en viss "slipdimma" på glaset. För att få bort detta kan du spreja på A-spray, kallas även "Överglasyrspray" på glaset innan bränning. Sprutas lättast på med en "Airbrush". Detta är en liten spruta som drivs av luft i en vanlig sprayburk. Denna spray gör också de opaka glas som har en tendens att bli matta i bränningen, helt blanka.
Vad gör jag om jag redan bränt och glaset är matt? Spruta på överglasyrspray och bränn igen.
För att göra dina fusade objekt till vackra smycken behöver du montera dem i någon fin hållare. En del limmasoch till detta behövs ett hållbart lim. Du kan använda 2-komponents epoxy men detta lim har en del nackdelar. Det är väldigt odrygt iochmed att man blandar komponenterna och det mesta kastar man bort då man alltid blandar för mycket. Det är kladdigt och otrevligt att jobba med. Loctite 319 är ett lim speciellt för attlimma glas mot metall. Det är ocks 2 komponents men det är annorlunda. Limmet läggs på den ena delen och aktivatorn på den andra. Smidigt och kladdfritt och du använder bara precis så mycket som går åt. Efter ca 15 minuter har limmet härdat. Ibland kan man behöva rugga upp ytan på metallen för att limmet ska bita ordentligt. Letar du efter fina infattningar, kolla UTERMs katalog för Glas och Porslinsmålning eller Pärltillverkning.

Ibland vill man göra en kanal mellan glasen för att senare kunna trä igenom tex en läderrem för att hänga smycket i. UTERM har en typ av garn, ca 3 mm som tål den höga temperaturen och den kan man lägga mellan glaset för att åstadkomma en kanal. Garnet är lätt att dra ut efter bränning.
Du kan också använda samma stålstänger som används till pärltillverkning. Doppa stången i den speciellaseparatorn man använder till pärlor, låt torka och lägg sedan stången mellan glasen och fusa som vanligt.


Läs mer om fusing längre fram.

 

 

 

Hur och var ska jag placera min ugn?
Din nya ugn bör placeras i ett torrt, uppvärmt utrymme. Ett icke uppvärmt garage eller en tvättstuga är alltså inte lämpliga lokaler. Ugnens isolering drar till sig fukt och automatiken fungerar inte i temperaturer under +5 grader.
En brännugn avger alltid värme och får därför inte placeras för nära en vägg. Vår rekommendation är minst 50 cm från närmast brännbara vägg och 75 cm till tak. Som brännbar vägg räknas trä, spånskivor el dyl. Väggar av gips är ej brännbara och där kan du placera din ugn något närmare. Tänk på att din ugn behöver alltid god luftcirkulation runt om för att inte bli överhettad så den får aldrig stå direkt mot vägg oavsett väggens material. Är takhöjden låg kan man sätta en extra isolerskiva ovanför ugnen. Rummet bör heller inte vara för litet. När ugnen slagit ifrån på topptemperaturen och ska svalna avger den all värme ut i rummet, så minst ca 6-8 kvadratmeter är minimum.

Behövs någon särskild ventilation i rummet där ugnen placeras?
Det beror helt på rummets storlek, och hur det används. Om ugnen är placerad i samma rum som du arbetar i behövs normalt ett fönster som kan öppnas. De flesta lämnar lokalen i och med att ugnen startas och då behövs oftast ingen extra ventilation. Om ugnen finns tex i en skolsal där eleverna jobbar under tiden ugnen är i gång, måste man kolla från fall till fall men där kan en ordentlig ventilation behövas. Det beror också på vad som bränns, tex glansguld och lysterfärger til glas och porslin, luktar illa och behöver extra ventilation.
UTERM tillverkar ventilationshuvar efter dina behov, komplett med fläkt eller utan.

Tänk på att alla nya ugnar behöver brännas ur. Dels innehåller det nya isolermaterialet vatten och också bindemedel. I tex fusingugnar som byggs mestadels i keramiska fibermaterial, luktar det illa när ugnen bränns för första gången. Se till att ugnen placeras nära ett fönster så de illaluktande gaserna kan ventileras ut. Efter denna urbränning luktar det inte från ugnen. En annan viktig del är att ugnens nya värmeelement bhöver tid på sig för att bilda ett skyddande oxidlager för att hålla länge därför är en långsam första bränning viktig.
Alla UTERMs nya ugnar är förprogrammerade med ett lämpligt urbränningsprogram.

 

 

 

Keramisk fiber är väl jättefarligt?
Många tror att keramisk fiber är lika med asbest. Fel! Asbest finns inte längre i några av de material ugnarna är byggda av. Vi som bygger ugnar är värst drabbade av olägenheterna med fiber. Dammet irriterar luftvägarna och kliar på kroppen precis som vanlig husisolering så andningsskydd och långärmat rekommenderas för oss ugnsbyggare under bearbetningen av fiberprodukter.
För dig som använder ugnar med fiber märks inte detta då fibern är på plats och inte behöver hanteras och avger därigenom inget speciellt damm.
Keramisk fiber är i dag en säker och bra produkt med superba isoleringsegenskaper.

 

 

 

När jag kom på morgonen var godset inte bränt och automatiken visar F1, vad har hänt?
Förmodligen har en propp gått eller så har ett ugnselement bränt av.

Hur kollar jag detta?
Börja med att byta ugnens 3 proppar (normalt att ugnen går på 3-fas och har 3 proppar) för att vara sker på att de inte är trasiga. Har du nya sortens automatsäkringar syns ju detta direkt. Starta ugnen när den är helt kall. Kör ca 1 minut, stäng av elen till ugnen, öppna locket (dörren) och känn försiktigt på elementen med handen. är något element kallt så har det gått sönder och behöver bytas. I UTERMs ugnar är detta enkelt och kan göras av en normalhändig person med instruktioner från oss.
Känns alla element varma kan det innebära att de är gamla och utslitna och behöver bytas för att de inte ger tillräckligt med värme.
Alla UTERMs ugnar är utrustade med en säkerhetsbrytare (utom ugnar med elementen i porslinsrör). Om den brytaren inte är riktigt tillslagen kan den stänga strömtillförseln till ugnselementen, när ugnen blir varm och därigenom avbryta bränningen. Kontakta oss för instruktioner hur du enkelt åtgärdar detta fel.

 

 

 

Att bränna keramik.
Först kanske vi ska klargöra vad keramik egentligen är. Keramik är samlingsordet för brända lerprodukter. Allts är lergods, stengods, fajans,porslin etc alla keramikprodukter. Det vi som hobby eller yrkeskeramiker oftast kommer i kontakt med är lergods och stengods. Vad är skillnaden? Den största skillnaden är bränntemperaturen. Lergodsbränns oftast mellan 980 och 1100 grader och blir en porös produkt som har kvar en stor vattenupptagningsförmåga. Det är en skörare produkt än stengods och lämpar sig därför mindre bra som bruksgods. För att tex en vas av lergods ska hålla vatten måste den vara glaserad i botten, även utanpå. Detta innebär att man ställer glaserat lergods på "stilts" (trefötter av porslin) för att föremålen inte ska fastna i sättplattan under bränning.´
Stengods är en högbränd, tätsintrad (håller vatten även oglaserad) produkt med hög hållfasthet. Därför är stengods den vanligaste och mest lämpade produkten för hushållsgods. Glasyrerna är blyfria, håller för maskindisk och tål daglig användning. De flesta stengodsglasyrerna bränns i ca 1260 grader. Stengodsalster glaseras inte i botten och ställs därför inte på stilts, då stengodsleran blir ganska mjuk i glasyrbränningaen sjunker en trefot in och fastnar i föremålets botten. Var noga med att det inte finns glasyrrester kvar i botten på krukan, då bränner den lätt fast i sättplattan.Tänk på att din ugn måste ha en temperaturmärkning som klarar denna temperatur. Försök aldrig bränna en gammal lergodsugn (max 1100 grader) i stengodstemperatur. Varken ugnens isolering eller effekt klarar detta. Det blir oftast en dyrbar erfarenhet.
Kolla alltid att den lera du använder är anpassad för den temperatur du tänker bränna i. Råkar du bränna lergodslera i stengodstemperatur , är katastrofen ett faktum. Den lågbrännande leran blir till enstengodsglasyr och rinner ner och förstör både plattor och i värsta fall ugnen. Däremot kan du bränna stengodslera i lergodstemperatur, den blir något skörare men det fungerar helt OK.
Knåda all lera väl innan du tillverkar dina alster. En luftblåsa i materialet utvidgas under bränning och spränger bort bitar som inte går att laga. En lerkvarn kan vara en vettig investering för dig med stor produktion.
Försök aldrig att lägga in hårda föremål i den fuktiga leran. Ståltråd (tjockare än ca 1 mm), stenar eller glasbitar inuti leran får alltid leran att spricka vid torkning. Alla leror krymper kraftigt vid torkning och bränning (8-12%) och alla hårda föremål i leran medför alltid att den spricker.

Att dreja är en skön konst som kräver många, många timmars träning. Först skaffar du dig intstruktionerna hur man gör sedan är det träning och åter träning som gäller. Lite fin chamotte i leran gör den stabil och lättdrejad. 
Rådgör gärna med en erfaren drejare innan du köper en drejskiva det finns många modeller att välja mellan.
Ring gärna! 


Ugnens sättplattor bör behandlas med plattengobe innan användning. Plattengobe är ett pulver som oftast består av en blandning av kaolin, kvarts och aluminiumoxid. Denna blandning rörs ut i vatten och stryks påsilimanitplattorna före bränning. Beläggningen skyddar de dyra plattorna, så att eventuell glasyrspill inte fastnar och förstör plattans yta.
Det vanligaste materialet plattorna är gjorda av är silimanit. Detta material är starkt och tål värma bra och är inte alltför dyra. Plattorna får inte vara större än att du har en luftspalt på ca 2,5 cm runt om i ugnen. Om plattorna är för stora får man för dålig luftcirkulation och ugnen blir varmare längst ner. Dessutom är det svårt att sätta in plattorna när inte fingrarna får plats. För att utnyttja ugnens hela kapacitet sätter man in godset i flera våningar. För att åstadkomma ett mellanrum mellan våningsplanen ställer man in pelare som finns i många olika höjder. Tänk på att alltid sätta 3 pelare på varje plan i form av en triangel, inte 4! Varför då? Jo plattan är aldrig helt plan och 4 pelar gör att plattan vickar och kan spricka när allt godset ställs in. 3 pelare väger alltid jämt. Dessutom sparar det plats. Börjar plattorna böja sig efter många bränningar så vänd på dem.
Har din ugn element i botten måste det vara ca 2,5 cm till första sättplattan. Lägg aldrig de hårda sättpelarna direkt på botten. När alla lager är satta vilar hela vikten på de första distanserna och använder du sättpelare så sjunker de ner i teglet när ugnen blir varm. Använd klossar av samma sorts tehel som ugnen är byggd av.
Bränner man extremt högt (1300 grader) eller reducerande kan kiselkarbidplattor vara ett alternativ. Dessa är extremt hårda och kan inte kapas på vanligt sätt då materialet i stort sett är detsamma som i en kapskiva. Dessa plattor släpper igenom värme mycket bättre än silimanit och kan därför läggas tätt mot ugnens bottenelement som skydd. Tyvärr är de mycket dyra.
Skröjbränning (råbränning) kallas den första bränningen. Den är till för att förvandla leran till keramik. Detta innebär att produkten inte längre kan lösas upp i vatten till lera igen. Lerans omvandlingstemperatur ligger runt 620 grader och det är då viktigt att temperaturstegringen upp dit inte går för snabbt. Lerans kemiskt bundna vatten avgår och leran blir nu en fast produkt. Efter denna kritiska punkt kan man normalt köra ugnen på full effekt (utom när godset är tjockt eller ömtåligt).
Se alltid till att dina alster är helt torra innan de sätts in i ugnen för skröjbränning. För mycket fukt i leran medför ofta att den spricker av all vattenånga som inte kommer ut ur lerans porer. Även om leran känns torr innehåller den en hel del fukt. Ha alltid ugnens ventilationshål öppet de första timmarna, så fukten inte stannar iugnen. Ugnens värmespiraler tar skada av all vattenånga och slits snabbare.
Vanlig skröjtemperatur för lergods är 940-960 grader och för stengods 980-1000 grader. För hög skröjtemperatur kan medföra att godset inte suger vatten och glaseringsarbetet blir mycket svårt. För låg skröjtemperatur kan medföra att godset spricker i glasyrbränningen.
För att ändå rädda gods som skröjats för högt så värm det i ugnen till ca 100 grader. Doppa eller spruta på glasyren. Vattnet förångas snabbt och glasyren stannar hyfsat bra kvar på ytan. Glasyrbränn som vanligt.
En vanlig kurva för skröjbränning kan se ut så här:
150-175 grader per timma upp till 630 grader.
Full effekt upp till 940-1000 grader, ingen utjämning.
Ugnen stängs av och kallnar naturligt.
En vanlig kurva för glasyrbränning kan se ut så här:
250 grader per timma upp till 450 grader.
Full effekt upp till 1020-1260 grader, 15 min utjämning.
Ugnen stängs av och kallnar naturligt.

OBS öppna inte ugnen med det glasyrbrända godset för tidigt. Innebär inte över 100 grader och för lergods under 50 grader. Lergodsglasyren är känslig och krakelerar lätt om den kyls hastigt.
Har du problem med krakeleringar i lergodsglasyrer ändå, prova att tillsätta 5-10% kvarts.
                                                   
Stengods bränns mellan 1200 och 1300 grader och blir en hård och tättsintrad ( håller vatten ) produkt. Den hårda och tåliga skärven lämpar sig utmärkt till bruksgods. Stengodsglasyrer innehåller inte bly då detta ämne bränns bort i temperaturer över 1100 grader. Genom den högre bränntemperaturen finns en mycket större variation av glasyrer än för lergods. Ett stort stengodsfat kan behöva extra "glidmedel" under vid glasyrbränningen. Då leran krymper totalt ca 12 % så rör sig ett stort fat mycket. Glider det inte tillräckligt lätt mot plattan utan suger fast kan det spricka. För att undvika detta lägg lite chamotte under fatet. Ett stort fat kan bli skevt om det inte står helt i våg under glasyrbränningen. Chamotten kan då också hjälpa till att utjämna så fatet står i våg åt alla håll. För att kolla använd ett vattenpass.

Saltglasyr.
Saltglaserat stengods har funnits i mer än 200 år. Alla känner vi till "Höganäskrukan" som finns i många storlekar och utföranden. Den vackra och starka glasyrytan är giftfri och kommer till genom att man tillför koksalt (natriumklorid") direkt in i ugnskammaren vid 1250-1300 grader. Den oerhört starka ytan tål också syror. Förr gjordes ofta tvättställ, hoar och avloppsrör av detta material. Glasyren är i sig färglös men färgas ofta av lerans metalloxider. De ugnar som används är värmda med kol, gas eller ved. Elektriska ugnar lämpar sig inte då hela ugnens insida kommer att täckas med ett lager saltglasyr.

Bly i glasyrer.
Gamla tiders lergods var ofta glaserade med en vacker blyglasyr. Den typen av glasyr är i dag inte tillten då blyet fäller ut och kan förgifta oss. Förr dog folk genom att bruksgodset användes till vin och kanske juice, som genom sina starka syror löste upp blyet i glasyren och förgiftade människorna. Tyvärr finns i dag inget flussmedel som helt kan ersätta bly. Dagens giftfria glasyrer blir aldrig, riktigt lika vackra men det får vi leva med!
Hur kan jag kolla om mina gamla lergodsprodukter innehåller bly?
Koka en bit skärv av din keramik i en 20 procentig ättiksspritlösning i ca 15 minuter. Innehåller det glaserade fremlet bly så syns detta som en svart fällning på lösningens yta.
Denna produkt bör då aldrig användas till något med vätska i som löser upp blyet. Kolla särskilt produkter som är köpta utomlands. Många länder har inte samma hårda lagstiftning som vi i Sverige. Speciellt röda glasyrer är ofta giftiga. Röda, gula och oranga glasyrer innehåller ofta inte bara bly utan även kadmium.

Vill du se fantastisk keramik? Gå in på www.johnleachpottery.co.uk

 

 

 

Raku.
Rakubränning är en uråldrig teknik som kommer ursprungligen ifrån Asien. Japan, Kina och Korea är länder där rakubränningen funnits sedan urminnes tider och förknippas med rituella teceremonier.
Denna teknik har blivit mycket populär både i Europa och Amerika. 
Leran som används innehåller oftast en stor del chamotte. (chamotte är bränd, krossad lera) Denna blandning gör leran mycket tålig och klarar krafiga temperaturchocker.
Enkla föreml drejas, kavlas eller tummas. Alstren torkas och skröjbränns i ca 960 grader.
En rakuugn är ofta vedeldad (enligt gammal tradition) eller värms med gasol. En enkel men effektiv vedugn kan byggas av Lecablock. (Ritning finns hos UTERM) Många tar ett gammalt oljefat, klär in det med 50 mm keramisk fiber och värmer med en gasolbrännare. En genomgende tråd är att det ska vara enkelt och billigt.
Det skröjbrända godset glaseras med en speciell, lättsmält rakuglasyr. Torkas (gärna ovanpå rakuugnen) och sätts in med tång när ugnen uppnått mellan 850 och 1000 grader. Glasyren smälter oftast inom 10 minuter varefter föremålet tas ut och kyls i en hink med kallt vatten. Däremellan kan man uppnå fantastiska effekter genom att lägga det glödande föremålet i sågspån, torra löv eller annat brännbart material och sedan doppa det i vatten. En grön kopparglasyr som lagts i tex sågspån kan ändra färg från rött till ren, metallisk koppar genom den reduktion förbränningen skapar.
Föremålen tvättas sedan noga med en svamp för att få bort ev sotrester.
Rakubrända föreml används bäst till prydnad då de blir väldigt sköra och glasyrerna inte är anpassade för mat.

Vill du se vackra, rakubrända alster? Gå in på www.leonette.com

 

 

 

Vad behöver jag för att börja fusa glas?
Först och främst kunskaper! Glas har många speciella egenskaper som gör det lite knepigt att bränna. Gå på kurs! Det är trevligt, stimulerande och ger en god grund för ditt fortsatta arbete med glas. Kolla UTERMs kursutbud för att se om någon kurs passar. Kom med egna förslag! Vi lyssnar gärna och skapar kurser efter önskemål.

Klicka här för att komma till kursprogrammet.

Fusing betyder att glaset smälts samman mer eller mindre.
Fuse to stick är när glaset värmts så pass att det just smält samman men kanterna är fortfarande skarpa.
Temperatur för Bulls eye ca 740 grader.
Tack fuse kallas det när flear glasskivor smälts ihop men fortfarande bildar en relief, fast med rundade kanter.
Temperatur för Bulls eye ca 770 grader.
Full fuse betyder att glasskivorna helt smält samman till en slät yta temperatur ca 815 grader.

Temperaturerna börjar på ca 740 grader upp till ca 815 för en full fuse med Bulls eye glas.

Viktigt att tänka på: Du måste alltid ha något som separerar glaset från underlaget du lägger det på i ugnen. Separator är ett pulver du löser upp i vatten och stryker på sättplattan innan bränning, detta gör att glaset inte fastnar på ugnsplattan (glöm inte torrbänna separatorn innan du lägger på glaset).Det går även fint att använda fiberpapper som underlag vid bränning. Ett tjockare papper (3 mm) ger en viss textur på baksidan av glaset och förbränner man det innan användning, kan man använda det många gånger. Vill man ha en alldeles slät baksida kan man använda sk "ultratunt" fiberpapper. Detta papper fungerar bara en gång då det är tunt som 80 g skrivpapper. Ett lite dyrare alternativ men mycket säkert och bekvämt. Tänk på att det brända dammet från fiberpapperen retar luftvägarna.
Använd alltid andningsskydd! 

Vad kostar en bränning?
Ett exempel: UTERMs G 170 (innermått 104x54 cm) har effekten 10 kw. En full fuse i en sådan ugn kostar ca 20 kr vid ett beräknat elpris på 1 kr per kw.

Blanda aldrig olika sorters glas.
När man fusar ihop glas är det viktigt att det har samma utvidgningskoffecient ( COE ) Blandar man olika sorters glas är sannolikheten mycket stor att glaset spricker under avkylningen. Så innan du lägger ner massor av tid, kolla att glasen verkligen har samma COE. Vi som leverantörer kan alltid upplysa om detta.
Här kommer några olika glas COE:
Float glas (Fönsterglas) COE 82
Bulls eye Glas COE 90
Spectrum glas COE 96
Moretti glas COE 104 
Ju högre COE desto mjukare glas och därmed lägre smälttemperatur. 

 

Fönsterglas.
Vanligt fönsterglas fungerar i allmänhet utmärkt att fusa. Det finns en del fina frittor, confetti etc för fönsterglas och man kan alltid komma över billiga spillbitar från din lokala glasmästare. Resultatet kan aldrig jämföras med tex Bulls eye men är ett trevligt och framför att billigt glas att starta upp med. Bränntemperatur full fuse 820-830 grader.
Att tänka på: Fönsterglas är ju inte gjort för att fusas och allt fönsterglas är INTE lika. Olika tillverkare har kanske olika blandningar så prova först innan du köper massor av glas. Frågar du en glasmästare om glaset fungerar för fusing har de i allmänhet ingen aning, givetvis för att detta spelar ju ingen roll när man monterar fönster.
Viktigt när man använder fönsterglas är att hålla reda på den sk tennsidan. När glaset tillverkas hälls smältan på en bädd av tenn som normalt inte syns men framträder som en vitaktig dimma på glaset. Denna sida ska alltid vara neråt i bränningen. Det finns ett tillförlitligt sätt att kolla detta och det är med en speciell UV-lampa. Tyvärr fungerar inte de billiga lamporna för att kolla sedlar de har el våglängd på UV strålarna.

Bulls eye glas.
Ett jättesortiment olika typer av glas hittar du här. Glaset är handvalsat, noga testat, för att verkligen ge den högsta kvalitén. På fabriken skär man av en bit av vart tionde producerat glas och testar. Därför får du ibland en skiva med avskuret hörn. Variationerna är oändliga, kvalitén förstklassig och ger ett fantastiskt resultat. Lite dyrare men det kostar att ligga på topp! Bränntemperatur för full fuse ca 815 grader.
Notera att en del av de opaka (icke genomskinliga) glasen kan bli matta vid bränning. För att undvika detta spreja på A-spray (superspray) innan fuse, så blir ytan skinande blank.    

Spectrum glas (system 96)
Som Bulls eye är detta en Amerikansk tillverkare av glas för fusing. Spectrum har ett lite annorlunda sortiment än Bulls eye och inte lika stort. Glaset är lättskuret och ger fina resultat och är lite billigare. Bränntemperatur full fuse ca 805-810 grader.    

Moretti glas.
Glaset används mest till Lampwork. Det finns även en del till fusing men är dyrt. Moretti har ett fint sortiment stänger för pärltillverkare. Jämfört med Bulls eye är glaset mjukt och lättsmält. Som vanligt inte samma stora sortiment som Bulls eye. Bränntemperatur ca 800-805 grader.

Allt glas har en fysikalisk egenskap som gör att det strävar efter att bli 6 mm vid bränning. Det är givetvis därför det mesta glas vi använder till fusing är 3 mm. (det finns 1,5 mm också). Jobbar man med 2 lager får man automatiskt 6 mm och den tillskurna ytan behåller form och storlek. Har du tunnare glas strävar det att dra ihop sig för att bli 6 mm och har du tjockare än 6 mm flyter det ut och förlorar form och storlek.
Vill du fusa tjockare och behålla formen måste glaset omges av stödväggar. Remsor av silimanitplattor fungerar bra. Glöm inte att stryka separator även på plattremsorna.

Slumping kallas det när det färdigfusade glaset ska formas. Det finns många mycket trevliga formar att köpa. Det bästa och mest lätthanterliga formmaterialet är lera. Dessa formar är gjutna och håller länge vid varsam hantering. Alla formar måste ha någon form av separator för att glaset inte ska fastna. Lerformarna penslas med samma typ av separator som plattorna och sitter sedan bergfast och tål hantering Tvärtemot vid full fuse behöver man inte lägga på ny separator mellan varje bränning. Den lägre temperaturen vid slumping kräver inte så mycket av separatorn så minst 15 slumpningar bruka gå fint innan ny separator läggs på. Slipa alltid av gammal separator innan ny stryks på. Rostfri plåt används också som formmaterial men har den negativa egenskapen att separatorn inte fastnar så lätt. Lerformarna suger in vattnet i separatorn och lämnar pulvret på ytan. För att få fast separatorn på plåtformarna så värm dem till ca 100 grader och spruta på separatorn. Vattnet förångas och separatorpulvret stannar på ytan. Den torra separatorn tål inte beröring då den lätt skavs bort.
Fiberboard finns i många olika tjocklekar och kan lätt bearbetas till egendesignade formar. Materialet innehåller inte asbest men bör behandlas varsamt då dammet retar luftvägarna. Använd altid andningsmask! Innan glaset läggs på bör ytan strykas med separator och torrbrännas till ca 250 grader.
Slumptemperatur för en enkel form är ca 680 gader och en djup, mer komplicerad form ca 780 grader. Många variationer på temperatur finns där i mellan. Ett tips är att alltid skriva upp vilken temperatur och eventuell utjämningstid varje enskilld form har. Har du många, olika formar är det lätt att glömma.
En gyllene regel är att ALDRIG fusa glas direkt i en slumpform! Fusa först och slumpa sedan för att undvika en massa problem. Full fuse temperaturen är alldeles för hög för att slumpa i och glaset blir fult och deformerat och det uppstår ofta stora blåsor.
Andra sätt att tillverka och använda formar lär du dig i UTERMs fusing 2 och 3.
Klicka här för att komma till kursprogrammet.

Vilken slags ugn fungerar bäst när jag ska gjuta glas?
Det beror lite på hur tjockt glaset du ska gjuta är. Upp till ca 3 cm går fint att gjuta i en vanlig fusingugn men är glaset tjockare är risken stor att den nedersta delen i formen inte smälter. Tjockare glasgjutningar fungerar bäst i en vanlig keramikugn med sidoélement. Där värms hela glasformen från topp till botten och glaset smälter ut fint

 

 

 

Hur gör jag formar för att gjuta glasskulpturer?

Först måste man göra ett original, det vill säga som det slutliga resultatet fast i ett formbart material.
Vilka material passar bäst? För lite enklare former är lera ett underbart material att arbeta med. Naturligt formbart och billigt. Tänk på att att originalet du gör i lera måste gå att ta ur formen du gjutit. Det går alltså inte att göra ett original med en massa små vindlingar som du inte kommer åt att ta ur.
Jag vill göra ett original med en massa detaljer vad använder jag då för originalmaterial? Vax! Vax finns i olika hårdhetsgrader och för att bearbeta detta material behöver du värma det. Lägg vaxbiten i en skål med hett vatten en stund så att den känns mjuk och formbar. 
För att få ut all vax ur formen måste den värmas. Ställ formen uppochner på ett par pelare i din ugn. Placera en rostfri skål under för att samla upp det smälta vaxet. Bränn i ca 300 grader. När du ser att det slutar rinna vax, ta ut skålen och höj temperaturen med ca 150 grader per timma upp till ca 700 grader. Du måste ta ur skålen med vaxet annars börjar det brinna vid 700 grader. Tänk på att ha god ventilation då vaxet osar och luktar.
När du gjutit din form över ditt original så måste formen tömmas. All lera måste bort, annars fastnar den i glaset. Tvätta ur formen med ljummet vatten så att den är helt ren.
Vilket material använder jag till min form? Det finns färdiga blandningar som tex "Hydracast" som är ett gipsliknande material som tål värme. Det är enkelt att använda och fungerar utmärkt. Nackdelen är att det är dyrt.
Gips, fungerar det? Inte enbart men du kan göra en egen blandning som fungerar.
Blanda 50% gips, 25% kvarts och 25% fin chamotte så får du en blandning som håller. Mycket billigare!

 

 

 

Sandgjutning.

Gjuta glas i sand är en spännande metod att forma glas. Vad behöver jag, vilken ugn passar bäst?
Först och främst en metallform att ha sanden i. Vanlig plåt fungerar men vill du använda formen många gånger rekommenderas rostfri plåt. Rostfritt är dyrare men håller desto längre.
En form kan i princip vara hur stor som helst det är ugnen som begränsar. Formens djup likaså. En bra nybörjarform kan ha måtten 30x30 cm och 20 cm hög.
Bestäm sedan hur du vill gjuta. Du kan i princip slumpa 6 mm glas i en sandform och då passar en vanlig fusingugn utmärkt. Vill du gjuta tjockare glas, över 3 cm passar en glas/porslinsugn eller an vanlig keramikugn bäst, då fusingugnen inte klarar att smälta alltför tjockt glas.
Sanden blandas med bentonit. Bentonit är en lera som binder ihop sanden och gör attden behåller den form du vill ha för din gjutning. Blanda bentoniten i torr sand i förhållandet 14/1 alltså 14 delar sand och 1 del bentonit. Blanda väl och tillsätt vatten så blandningen är formbar och behåller formen. När sanden är formad och klar, torrbränn i ca 250 grader i väl ventilerad ugn i ca 1 timma. Öppna gärna ugnen ett par gånger för att släppa ut vattenångan som bildas. 
Vilken sand kan jag använda? I stort sett vilken sand som helst fungerar. Det beror mest på vilket resultat du vill ha. Fin sand ger en mjuk fin yta med mycket detaljer och en grövre sand ett mer rustikt resultat.
Efter ca 1 timma öppna på ugnen, lufta och spruta på separator över sandytan. Om du inte sprutar på separator så fastnar mycket sand i glaset. Du avgör själv hur mycket sand som ska finnas kvar i glaset efter bränning.
Bränntemperatur för 6 mm Bulls eye glas som slumpas ner 3-5 cm ca 780 grader. Vid gjutning av tjockare glas i keramikugn krävs ca 875-930 grader. Tänk på att en tjock glasskuptur kräver mins 2-3 timmars avspänningvid 500-540 grader. Formen blir en sk förlorad form, vilket innebär att den gåt sönder när glaset tas ur. Iochmed att glaset är hårt går det aldrig att få ut ur formen utan att den går sönder. Allså gör man endast en gjutning i varje form.
Ta aldrig ur glaset utan att det kallnat riktigt. Det tar lång tid men risken att glaset spricker är annars stor.

 

 

 

Att borra i glas.

Borra i glas går fint men medför alltid lite risker att glaset ska spricka. Tänk på först att aldrig borra närmare glasets kant än ca 2-3 mm. All borrning i glas måste ske med vattenkylning annars förstörs borret. Ett glasborr är belagt med en fin yta av diamanter som är tillräckligt hårt för att skära i glas. Använd en vanlig handborrmaskin som sätts i ett stativ för att få den stabilitet som behövs, billiga stativ finns att köpa på texClas Olsson. Bäst är dock en riktig pelarborrmaskin som numer inte kostar mer än ca 7-800 kr. Att använda sin slipmaskin tex Kristall 2000S fungerar dåligt. Det går aldrig att hålla glaset still när man ska börja borra och det är svårt att kyla. Undvik de minsta borrarna som inte är ihåliga. Det är svårt att borra och borrarna går snabbt sönder. Ett bra borr ska vara rörformat där den utskurna glasbiten sitter kvar i röret när hålet är klart. OBS glöm inte att ta bort den lilla glasbiten ur rörborret innan du borrar ett nytt hål annars sprängs borret. Har du en pelarborrmaskin gör så här: Ställ en balja med vatten under borret. Lägg i ett stöd, en träbit el dyl som du lägger glasbiten på. Glasbiten ska ligga strax under vattenytan vilket gör att du har perfekt kylning hela tiden. Det finns speciella kylsystem men de är dyra och baljan fungerar lika bra.

 

Måla och bränna glas
att göra fusade smycken
ugnsventilation
felsökning
Anchor 6
raku
fusa glas
sandgjuting
formar för glasgjutning
reduktionsbränning
keramisk fiber
måla och bränna porslin
keramikugn
glasporslinsmålning
borra i glas
bottom of page